fot. Pexels.com

oraz więcej czasu spędzamy przed ekranami komputerów. Ile czasu powinno spędzać dziecko przed ekranem, żeby nie było to dla niego szkodliwe?

Ile czasu spędzają dzieci przy komputerze?

Według badań stworzonych przez Censuswide opublikowanych przez The Telegraph w 2019, dzieci i młodzież spędzają w świecie wirtualnym średnie 23 godziny tygodniowo. To przekłada się na 3 godziny i 18 minut każdego dnia. W Polsce wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka są jeszcze bardziej alarmujące. Niektóre dzieci spędzały na rozrywce przed ekranami nawet sześć godzin dziennie!

Z kolei badania przeprowadzone w 2018 roku przez CBOS donoszą, że dzieci w wieku 6-12 lat spędzały około 14 godzin tygodniowo przed ekranami. Wśród dzieci w wieku 13-15 lat było to aż dwadzieścia jeden godzin tygodniowo. Najwyższa wartość wyniosła aż 28 godzin w grupie wiekowej do lat dziewiętnastu.

Wiele zmieniła pandemia koronawirusa SARS-CoV-2. Dzieci i młodzież uczą się zdalnie. Lekcje trwają często od 8 do 15, tak samo jak w szkole. To oznacza, że już w czasie zajęć dzieci spędzają dużą część dnia przed ekranami. Do tego dochodzi jeszcze czas nauki własnej z użyciem komputera oraz rozrywka. Można śmiało założyć, że obecnie dzieci i młodzież spędzają przed ekranem nawet kilkanaście godzin w ciągu doby

fot. Pexels.com

Zdrowy czas przed ekranem

Tymczasem eksperci alarmują, że to o wiele za długo. Według lekarzy pediatrów, najmłodsze dzieci nie powinny w ogóle zbyt często korzystać z ekranów. Natomiast dzieci do lat 7 powinny móc używać komputera czy tabletu do trzydziestu minut dziennie. Uczniowie wczesnych klas szkoły podstawowej optymalnie powinni korzystać z komputera do godziny dziennie. Spędzanie czasu przed komputerem należy ograniczyć do minimum.

W tym momencie to niewykonalne. Dzieci, ucząc się zdalnie, przekraczają ten czas kilkakrotnie już w czasie zajęć lekcyjnych. Do tego dochodzą długie godziny przed ekranem jeszcze po zajęciach. To nie wina dzieci. W czasie pandemii ciężko o zróżnicowane spędzanie czasu. Zamknięte są podmioty organizujące zajęcia zorganizowane. Większość miejsc oferujących zajęcia sportowe działa jedynie w ograniczonym zakresie. Ograniczone są nawet możliwości zabawy z rówieśnikami. Czym może skutkować taka sytuacja i korzystanie jedynie z rozrywki w świecie wirtualnym? 

Konsekwencje zbyt długiego czasu przed ekranami

Wśród konsekwencji zbyt długiego korzystania z komputerów i innych urządzeń wymienia się między innymi negatywny wpływ na wzrok. Płaski obraz oraz niebieskie światło upośledzają narząd wzroku, doprowadzając do konieczności noszenia okularów.

Problemem jest też za niska ilość ruchu i nieprawidłowa postawa przy komputerze. To może skutkować pojawieniem się u dzieci wad postawy oraz ryzykiem otyłości. Spędzanie czasu przed komputerem w okresie dziecięcym i nastoletnim może negatywnie odbijać się też na gospodarce hormonalnej organizmu.

Poza tym to wszystko ma też znaczący wpływ na kontakty międzyludzkie. Jeśli dzieci uczą się zdalnie i korzystają tylko z rozrywki internetowej, ich rozwój może przebiegać nieprawidłowo. Na ten moment, w czasie pandemii, nie wiemy jak zaradzić wszystkim tym problemom. 

fot. Pexels.com

Gry komputerowe

Czy to oznacza, że powinniśmy zakazywać rozrywek komputerowych naszym dzieciom, które uczą się zdalnie? To niemożliwe. Można natomiast pomóc im wybrać najmniej szkodliwe sposoby. Warto zachęcać dzieci do zabaw offline oraz do zwiększenia aktywności fizycznej. Jeśli natomiast wybieramy gry komputerowe, powinniśmy proponować dzieciom te najmniej szkodliwe.

Wbrew obiegowej opinii, wpływ gier komputerowych na rozwój dziecka może być pozytywny. Dobrze dobrane gry wpływają pozytywnie na rozwój kreatywności i wyobraźni. Poza tym rozwijają też umiejętność myślenia strategicznego, oceny ryzyka i długofalowego planowania. Gra dla kreatywnej dziewczynki lub kreatywnego chłopca może rozwijać też pasje naszych dzieci. Przykładem są symulatory, idealne na przykład dla dzieci zainteresowanych lotnictwem. Symulator samolotu pozwala na poczucie się jak w prawdziwej maszynie. Natomiast gry umożliwiające zbudowanie domu czy opiekę nad farmą pozwalają na rozwój umiejętności przestrzennych.

Zakup gier komputerowych dla dzieci powinien być dokładnie przemyślany, żeby nie zaszkodzić naszym najmłodszym. Gry komputerowe dla dzieci nie są złe i mogą rozwijać u maluchów przydatne umiejętności. Warto dobierać je mądrze i proponować dzieciom także możliwość rozrywki offline, zwłaszcza przy nauce zdalnej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here